Pages

Monday, January 17, 2011

KAMPUNG CONGGO....

aku nak sambung balik pasal kampung conggo ni...fuhh..demam nyer pasal semingu aku tak bukak blog.....dalam kampung conggo ni kalau dulunyer serba naif skang ni sudah macam macam ade.....ari tu cite pasal pasar pagi..skang ni pasal pasar malam kat kampung conggo ni plak...( bab bab laen kene tungu ek )

kat taman perumahan kampung conggo ade tiga kali pasar malam...hari selase, khamis n sabtu, tapi yang paling meriah pasar malam hari khamis....meriah giler...cuci mate pon bole...ekekekek....mmg tige hari tu tiap tiap mingu ade pasar malam tak kira ujan atau ribut yang melanda pasar malam tetap ade....

kalau korang nak tau pasar malam kat kampung conggo ni bermule taun awal 90 an, sebab penduduk asal kat sini ramai yang takde so tarikh sebenar tak le aku tau...tapak lokasi pon due kali dah brubah sebab ade orang komplen longkang tersumbat..so lokasi yang ade skang ni adelah lokasi baru pasar malam...

pasar malam hari slase ni terletak kat taman makmur, bagi aku dari dolo lagi sampai le skang ni macam idup segan mati tak mau..memang kurang yang join pasar malam ni..sebab hanya sebelah lorong je yang bole niage yang seblah lagi lorong dorang tak kasi sebab mengangu rumah rumah berdekatan....so tak le ramai orang yang meniage, dah le kurang orang niage orang yang datang beli lagi le kurang..bole le kalau nak beli barang bawak kete..mmmg kurang..kene lak kalau ujan..lagi le cam hampeh.....tapi rezeki masing masing Tuhan dah tentukan kite tak bole nak elak yang tu......

kalau pasar malam khamis yang dolonyer terletak di tapak pasar pagi skang ni dah kene pindah kat kawasan kilang yang sempit tu...so berebut rebut le orang pilih tapak yang sesuai....kalau nak di kire kan pasar malam khamis ni mmg bes...tak tau le nape...mmg meriah...macam macam barang ade....(takde le macam down town to ekekek)...dari orang jual makana hinge le orang jual barang barang dapur semua lengkap...mmg masyuk siape yang niage mase pasar malam khamis ni....ramai giler orang datang....korang datang le sebdri kalau nak tau cem mane meriahnyer....

pasar malam sabtu tapak pasar malam same ngan tapak pasar malam ari khamis, kat kawasan kilang ....tapi ari sabtu kureng sket orang jual..sepatutnye bagi aku le kan ari sabtu le orang ramai niage ek....bagi aku ler kan ...kalau korang tak tau le plak....dolo mase sblom tukar tapak pasar malam sunguh hebat pasar malam sabtu..dolo tapak pasar malam sabtu terletak kat taman jujur...tapi tu le orang komplen longkang tersumbat...ramai giler orang dolo niage..aku ingat lagi mase arwah ayah tolong abg ipar aku niage burger...mmg bes waktu tu....selepas tukar tapak pasar...ramai peniage yang lari...dorang cakap kat tapak baru ni takde ramai orang datang...tapi bagi aku to rezki masing masing....

to le serbe sket kisah pasal pasar malam ni...setiap ari ade perubahan di kampung conggo...kampung conggo yang lame lenyap sket sket mengikut arus pembangunan.....
aku bange jadi anak kampung conggo.....banyak yang brubah.....

No comments:

Post a Comment