Pages

Wednesday, January 5, 2011

KAMPUNG CONGGO....


korang nak tau ke nape name tempat aku di pangil kampung conggo, kampung conggo di buka pada taun 1972, pada mulenyer penempatan asal kerajaan ingin menempatkan askar askar yang sedang atau sudah berkhidmat di conggo afrika, pada mulenyer ramai yang tak nak pindah ke kampung conggo ni, ape yang orang orang lame cakap kat aku kampung conggo ni dolonyer penuh dengan hutan jer seba serbi takde, so ramai le yang tak nak pindah ke kampung conggo,

dalam mase due taun baru le kerajaan bukak rumah rumah di kampung conggo untuk sape sape yang duduk di rumah setingan, mase tu kawasan yang banyak setingan dekat lombong yang sekarang ni di kenali sebagai tasik permaisuri,

banyak yang brubah kat kampung conggo ni, daripada jaringan jalan raya hinga le ke bangunan rumah kedai dan rumah yang baru naek, satu persatu bangunan naek, mule dengan stesen minyak bhp sebelah medan selere hinga le wisma zelan siap....aku ingat lagi mase dorang nak buat jalan besar yang menghubungakan taman konot ngan mid valey kat depan tadika aku, punye le sronok tengok dorang buat jalan sampai lupe nak balik makan tengahari, punye le jakun mase tu...ekekekek...lepas tu naek pulak jalan besar mrr2, jalan ni panjang giler tanpa tol....mase jalan ni baru siap ade yang ambek kesempatan merempet  termasuk le aku...kuikuikuikui......

No comments:

Post a Comment